O czym warto pamiętać, gdy dziecko idzie do szkoły

2014-08-23 12:00:00(ost. akt: 2014-08-21 15:26:45)

Autor zdjęcia: Archiwum sanepidu

Wakacje niestety szybko mijają i właściwie kilka dni dzieli uczniów od powrotu do szkoły, bądź jej rozpoczęcia. Iławski sanepid podpowiada o czym należy pamiętać, gdy dziecko idzie do szkoły. 

Przede wszystkim plecak

W pierwszych dniach roku szkolnego przede wszystkim warto zwrócić uwagę na ciężar plecaka pociechy. Do 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 10 % wagi dziecka, natomiast w przypadku dziecka powyżej 13 roku życia, ciężar nie może przekroczyć 15 % jego wagi. Dobry plecak powinien być: lekki (niektóre plecaki, nawet bez zawartości, dużo ważą), zaopatrzony w regulowane, miękkie i szerokie szelki (regulacja pozwala na ścisłe przyleganie plecaka do kręgosłupa, a odpowiednio szerokie szelki nie wrzynają się w ramiona), z usztywnioną ścianką tylną, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalną krzywiznę kręgosłupa, z przegródkami w środku, co umożliwia równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku. Załadowany plecak czy tornister powinien w jak najmniejszym stopniu zmieniać naturalny sposób chodzenia i stania. Niestety ok. 40% uczniów nosi do szkoły zbyt ciężkie plecaki. Aby ograniczyć wagę plecaka naszego dziecka, można chociażby zrezygnować z grubych zeszytów (np.100-kartkowych) oraz tych w sztywnej i grubej okładce na rzecz zeszytów cieńszych (np. 32-kartkowych) i w miękkiej oprawie. Te ostatnie może nie są tak efektowne i trwałe, lecz na pewno są lżejsze i dają odpocząć kręgosłupom naszych dzieci. Warto zatem zwrócić szczególną uwagę na wagę plecaka.

Stanowisko pracy

Wielogodzinne przebywanie uczniów w szkole wymaga zapewnienia im odpowiedniego stanowiska pracy. Oznacza
to, że dla ucznia o określonym wzroście i określonej wysokości podkolanowej powinno być zapewnione odpowiednie krzesło
 i stół. W szkołach województwa warmińsko-mazurskiego spotkać można przymiary wzrostowe. Są to listwy z kolorami wymalowanymi na określonych wysokościach (zgodnie z powyższą tabelą). Przymiary znajdują się w klasach lub na korytarzach szkolnych. Mogą służyć dzieciom do samodzielnego sprawdzenia, czy mają stanowisko dostosowane do swojego wzrostu. Długotrwałe siedzenie w meblach niedostosowanych do wzrostu ucznia może przyczynić się do powstania wad postawy, wśród których najczęściej spotykaną grupą są skoliozy (boczne skrzywienia kręgosłupa).


Oświetlenie

Bardzo ważnym elementem wpływającym na komfort pracy ucznia jest właściwe oświetlenie - zarówno naturalne jak i sztuczne. 
Nieprawidłowe oświetlenie może powodować m.in.: osłabienie wzroku, szybsze męczenie, bóle głowy, łzawienie, zaczerwienienie powiek i spojówek, pogorszenie ogólnego samopoczucia. Trzeba o nim pamiętać również przy organizacji miejsca nauki dziecka w domu. 



Plan lekcji

Gdy zobaczymy plan zajęć dziecka ułożony przez dyrekcję szkoły, zwrócić należy uwagę na kilka istotnych rzeczy. Pod uwagę należy brać zasadę zmienności dyspozycji ucznia do pracy w ciągu tygodnia. W poniedziałek dyspozycja ta jest niewielka. Uczeń po weekendzie znajduje się na etapie wdrażania do pracy. We wtorek i środę dyspozycja do pracy zwiększa się (ze szczytem możliwości w środę), po czym w czwartek i piątek notuje się spadek możliwości percepcyjnych ucznia. Obserwuje się też różną zdolność do wysiłku w zależności od pory dnia - uczniowie najefektywniej pracują w godzinach 8:00-12:00, ze szczytem możliwości 
w godzinach 9:00-11:00. Uczniowie klas I–III szkoły podstawowej mogą mieć maksymalnie pięć godzin lekcyjnych dziennie. 
Zadaniem dyrekcji szkoły jest zapewnienie uczniowi podczas pobytu w placówce właściwego, dostosowanego do wzrostu stanowiska pracy, odpowiedniego oświetlenia zarówno naturalnego jak i sztucznego oraz prawidłowo ułożonego rozkładu zajęć lekcyjnych.
Rodzice powinni dbać, aby ich dzieci przebywały w środowisku zdrowym. Jeśli są wątpliwości, warto je wyjaśnić pytając np. dyrektora lub organów, które sprawują nadzór nad szkołami.
Jednym z takich organów jest Państwowa Inspekcja Sanitarna. 
Zależy nam, aby środowisko, w którym przebywają uczniowie pozbawione było wszelkich szkodliwości i uciążliwości. Zapewniamy, że zajmiemy się każdym sygnałem z Państwa strony — zapewnia sanepid. 


Co ważne

Rozpoczęcie nauki w szkole to przełomowy moment w życiu dziecka i jego rodziny. Najbliższe lata będą dla dziecka okresem zdobywania wiedzy, ale także istotnym czasem dla jego zdrowia. W tym wieku kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które umacniają zdrowie lub mu szkodzą. Dziecko powinno być tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiało żyć zdrowo i bezpiecznie. Wyposażając przyszłych uczniów w potrzebne przybory i sprzęty, warto zapoznać się z ważnymi informacjami na ten temat.

Przykładowe błędy w doborze mebli:

1.Zbyt wysokie siedzisko

- dziecko nie sięga stopami podłoża; przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg

- zbyt wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych

- dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa



2.Zbyt głębokie siedzisko

- dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy dołu podkolanowego, automatycznie zsuwa się do przodu a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym



3.Zbyt niskie siedzisko

- zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk na narządy wewnętrzne, co może sprawiać dziecku ból,

- unikając niewygody, dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp.

Komentarze (6) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. swój #1473286 | 37.152.*.* 30 sie 2014 22:27

    Zaraz wyskoczą mądrale, że najlepiej niech będą tablice multimedialne i tablety zamiast zeszytów.To dopiero będzie odczłowieczanie i lenistwo naszych pociech. Nic nie zastąpi obcowania z drukowaną książką i długopisem w dłoni.Zgadzam się z tustytus było najlepiej. Oczywiście jeszcze podstawówka powinna być z powrotem 8-klasowa.

    odpowiedz na ten komentarz

  2. tustytus #1469931 | 78.30.*.* 26 sie 2014 11:28

    O czym warto pamiętać, gdy dziecko idzie do szkoły,..ano o tym że kiedyś za PRLu który był rzekomo tak zły, dzieci miały książki które nie zmieniały się co roku i rodzice biedniejsi mogli zaoszczędzić odkupując książki od starszaków a dziś za rządów złodziejskiego rządu co roku inne książki, co roku inny program nauczania, co roku inne matury, debile dorwali się do rządzenia i mamy syf totalny i kamieni kupę, PO i PSL to hydra którą unicestwia krok po kroku Polki i Polaków, która niszczy wszystko co funkcjonuje aby jak najdotkliwiej gnębić Polskie społeczeństwo.

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. q #1469112 | 89.228.*.* 25 sie 2014 11:32

    Nie stać was na jakieś lepsze tematy, kopiuj - wklej?! Poziom redakcyjny najniższy jak do tej pory w mieście Iława.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) odpowiedz na ten komentarz

  4. mama #1468344 | 109.95.*.* 24 sie 2014 10:09

    Gdyby dzieci nie musiały to by nie nosiły ciężkich plecaków. Czy ktoś pomyślał o konsekwencjach noszenia ciężkich plecaków i źle dobranych ławek i krzeseł w szkole? Dzieci mają problemy z kręgosłupami i nie tylko .Na skoliozę najlepsze jest pływanie a w naszej kochanej Lubawie nie ma takich możliwości. Może nasi radni pomyśleliby o tym ,przydałby się basen. Pomyślcie o dzieciach. Pozdrawiam radnych

    odpowiedz na ten komentarz

  5. maly #1468200 | 23 sie 2014 22:01

    swieta racja z tymi plecakami .tuskowi to niosa plecak z lapowkami

    odpowiedz na ten komentarz

Pokaż wszystkie komentarze (6)
2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5