Piątek, 10 kwietnia 2020. Imieniny Borysławy, Makarego, Michała

Reforma dla samej reformy

2016-07-25 07:00:00 (ost. akt: 2016-07-24 06:05:02)

Autor zdjęcia: Halina Rozalska

Likwidację gimnazjów, powrót do ośmioletniej szkoły podstawowej, czteroletnie liceum ogólnokształcące - takie zmiany w polskim szkolnictwie zapowiedziała Anna Zalewska, minister edukacji narodowej. W naszej gazecie przeprowadziliśmy sondę na ten temat. Czytelnicy uważają, że jest to zmiana korzystna (64,8%), Tylko 32,8% biorących udział w sondzie opowiedziało się przeciwko reformie, a 2,4% nie miało zdania na ten temat.

Innego zdania jest dyrektor Centrum Usług Wspólnych w Nidzicy Małgorzata Sawicka. Według niej reforma jest zbyt szybko wprowadzana. — Nie wiemy jaki jest jej cel, nie ma opracowanych programów. Jest to reforma dla samej reformy, która nie rozwiąże problemów —mówi Małgorzata Sawicka.

Dodaje, że gimnazja to twór nie najszczęśliwszy, ale po tylu latach funkcjonowania szkoły wypracowały dobry model współpracy. — Problemy, które pojawiają się w gimnazjum nie znikną, bo powstały nie dlatego, że to gimnazjum, ale dlatego, że uczniowie są w określonym wieku. One po prostu przeniosą się do szkoły podstawowej — wyjaśnia Małgorzata Sawicka.

Nidziccy gimnazjaliści doskonale odnajdują się w zespołach, w których są uczniowie w różnym wieku, od przedszkolaka po gimnazjum. — Między uczniami są bardzo dobre relacje. Starsi pomagają młodszym. Dla nich jest to naturalne — mówi dyrektor. — Nie ma potrzeby burzenia wypracowanego systemu — dodaje.

Bardzo duże pieniądze z budżetu państwa pochłonęło przygotowanie szkół do przyjęcia sześciolatków. Wybudowano place zabaw, pracownie. Samorządy również przeznaczyły ogromne środki finansowe na ten cel.

Trzeba już się przygotować

Przygotowania do reformy należałoby rozpocząć już od września tego roku. — Nie można tego zrobić, ponieważ nie wiemy co mamy zmieniać, nie mamy żadnych założeń. Ponadto samorządy mają mało czasu na przygotowanie ogromnej zmiany w zatrudnieniu nauczycieli.

— Nie jest to tak, że nauczyciele przejdą z gimnazjum do szkoły podstawowej. O tym ilu nauczycieli będzie potrzeba, będziemy wiedzieli, gdy znane będą siatki godzin oraz ramowy plan nauczania — mówi Małgorzata Sawicka.

I tak np. w Zespole Szkół nr 2 w roku 2019, gdy ostatecznie przestaną funkcjonować gimnazja, ubędzie jeden rocznik młodzieży, czyli 3 oddziały gimnazjalne.

Jeśli nie zostanie zmieniony ramowy plan nauczania, spowoduje to zredukowanie liczby godzin poszczególnych przedmiotów, a nawet utratę niektórych z nich, jak zajęcia artystyczne, czy edukacja dla bezpieczeństwa. Zmniejszy się również liczba godzin z innych przedmiotów.

— Niewątpliwie taka sytuacja spowodowałaby utratę pracy przez niektórych nauczycieli — mówi Małgorzata Sawicka. Ogromne koszty pochłonie przygotowanie nowych podręczników, na co zostało niewiele czasu.


Dobre strony reformy
To co jest pozytywne w podejściu do oświaty przez MEN, to zrozumienie, że dzieci bez nauki programowania nie mają czego szukać we współczesnym świecie.

— Ministerstwo przygotowuje program informatyki, który zakłada, że na wszystkich przedmiotach będą elementy programowania — mówi Małgorzata Sawicka.

Dodaje, że pozytywne jest też to, iż zwraca się również dużą uwagę na elementy wychowawcze w szkole i podniesienie rangi wychowawcy.

— Byłam na Kongresie Oświaty, gdzie wypracowaliśmy kilka ważnych wniosków, które skierowaliśmy do minister edukacji. Najważniejsze z nich to postulat finansowania oświaty nie na ucznia, ale na oddział, wysokość subwencji powinna być znana już w październiku, samorządy powinny mieć większą samodzielność w decydowaniu o sieci szkół — wyjaśnia Małgorzata Sawicka. Czy zostaną one przyjęte, czas pokaże.


Czytaj e-wydanie
Podziel się informacją: Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna


Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (39) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Rychu #2034202 | 109.241.*.* 26 lip 2016 21:52

    Andrzej czep się własnej baby

    ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Kasa #2033690 | 87.205.*.* 26 lip 2016 07:08

      P Burmistrzu ja czegos nie rozumiem ,to p mowil ze centrum jest powołane rowniez ze wzgledow oszczednosciowych tak?Skoro p. Dobron byla zastepca p . Sawickiej odpowiadala za obiekty sportowe ktore zostaly przekazane p. Zulczyk .Dlaczego pracuje nadal i pelni kierownicze stanowisko !!!Gdzie sa oszczednosci o ktorych p mowil!!

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. ktoś #2033326 | 82.160.*.* 25 lip 2016 15:56

        Moja dziecko od dawna marzyło, żeby zmienić szkołę i klasę, która uchodziła za jedną z najgorszych. Cieszy się, że będzie miała nowych nauczycieli. Nie była słaba, była prymusem i skończyła szkołę z tytułem absolwenta roku. Nudziła się strasznie na lekcjach, nikt jej nie pytał bo wie więc nie trzeba, większość a szczególnie matematykę miała zrobioną kilka tematów do przodu z nudów a połowa lekcji to uciszanie dzieciaków. Załamałaby się jakby miała chodzić do tej szkoły i klasy z tymi samymi uczniami. W 6 klasie potrafią już takie cuda wyprawiać, najróżniejsze odzywki stosować a łaciński to chleb powszedni. Dlatego gimnazja są dobre bo odizolowały młodzież, którym hormony buzują od młodszych, którzy podpatrują takie zachowanie uznając za normalne. Wydaje mi się iż w gimnazjum, idąc do pierwszej klasy będą bardziej spokojni i niepewni niż zostając w siódmej klasie.

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-5) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. Pilsener #2033129 | 164.127.*.* 25 lip 2016 11:44

          To jest takie zawracanie Wisły patykiem, bo bez zmian zgniłych fundamentów polskiej oświaty nic się nie zmieni na lepsze. Czy podatnik zmarnuje pieniądze na 6+3+3 czy na 8+4 jeden wuj, czy dziecko zmarnuje czas pod nazwą taką czy inną też jeden wuj. I te p.. sondaże, równie dobrze można by pytać, czy szkoła ma się nazywać tak czy siak a potem to zmieniać zgodnie z "wolą ludu" bo to przecież najważniejsze i rozwiąże wszystkie problemy. Dopóki edukacja będzie ściśle podporządkowana partii nic się nie zmieni na lepsze i najlepszy na to dowód to X przeprowadzonych w ciągu Y lat pseudo-reform. Bo utarło się, że każdą zmianę nazywa się w tym kraju "reformą" a tymczasem ostatnie reformy to były tutaj w 89'.

          Ocena komentarza: poniżej poziomu (-1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

        2. ggg #2033046 | 88.156.*.* 25 lip 2016 10:02

          ja generalnie jestem za reforma rzadu czy to teraz czy za 10 i 20 lat, bo oni same reformy robia jeden drugiemu na zlosc, a o dzieci malo kto sie martwi, aby ich bylo na wierzchu. no to maja... a my placimy za te ich wymysly. co zlego bylo w tych 8 klasach sp? no co? ktos sobie wymyslil ze bardziej prestizowo bedzie ukonczyc gimnazjum. tyle, ze komus takze pomylily sie wieki, bo z czasow wojny gimnazjum, to bylo cos, a teraz....

          Ocena komentarza: warty uwagi (7) ! - + odpowiedz na ten komentarz

        Pokaż wszystkie komentarze (39)

        Zagraj w GRY.wm.pl

        • Goodgame Empire
        • Goodgame Big Farm
        • Goodgame Poker
        • Shadow Kings - The Dark Ages