Przygotuj swój samochód do zmieniającej się aury!

2017-12-28 16:00:00(ost. akt: 2017-12-27 13:56:36)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Zbigniew Woźniak

Rozpoczął się sezon zimowy. Warto przygotować auto do zmieniającej się aury.
1. Silnik nie odpali bez sprawnego akumulatora, dlatego przed sezonem zimowym warto sprawdzić stan naładowania baterii i jej moc rozruchową. Trzeba też skontrolować w aucie instalację elektryczną.

Akumulator rozładowuje się jak w instalacji jest zwarcie albo alternator nie ładuje go. Bateria rozładowuje się jeżeli w aucie zostawimy włączone na noc: światła, oświetlenie kabiny, radio.

Akumulator można pobudzić w mroźny poranek przez włączenie świateł na kilka sekund. Podczas dwudziestostopniowych mrozów akumulator można zabierać na noc do domu.

2. Alternator doładowuje akumulator w czasie jazdy pojazdu i jest źródłem prądu w czasie pracy silnika. O awarii alternatora świadczy zapalenie się kontrolki akumulatora podczas jazdy. Sygnalizuje to, że prąd jest pobierany i nie jest ona doładowywana.

3. Świece zapłonowe używane w autach z silnikami benzynowymi, należy wymieniać najczęściej po przebiegu od 60 tys. km do 120 tys. km. Problem z odpaleniem i nierówna praca silnika oraz szarpanie, podczas przyspieszania świadczą o usterkach świec.

Świece żarowe używane w autach z silnikami Diesla podgrzewają komory spalania, a po przekręceniu kluczyka w stacyjce pobierają prąd z akumulatora.

4. Przewody zapłonowe - przewody wysokiego napięcia, występują w autach starszych. W nowszych autach przewody zastąpiono cewkami i modułami sterującymi.

Przewody należy sprawdzić, te popękane i przetarte należy wymienić, mogą mieć przebicia prądu. Może to powodować, że silnik będzie nierówno pracował i dusił się podczas jazdy.

5. Ciśnienie w oponach trzeba kontrolować regularnie co trzy tygodnie i przed każdym dłuższym wyjazdem. Spadek temperatury powietrza powoduje zmniejszenie ciśnienia w kołach.

To zwiększa spalanie, nierównomierne i szybsze zużycie ogumienia. Azot użyty zamiast powietrza do pompowania kół sprawia, że ciśnienie utrzymuje się znacznie dłużej.

6. Ustawienie świateł nieprawidłowe może oślepiać kierowców jadących z przeciwka albo nie oświetlać dobrze drogi. Światła najlepiej ustawiać na stacji diagnostycznej, nie tylko przed zimą, ale i po każdej wymianie żarówek.

7. Płyn chłodniczy przed zimą trzeba sprawdzić glikometrem żeby ustalić temperaturę jego krzepnięcia aby uniknąć jego zamarznięcia. Produkty dostępne na rynku mają temperaturę zamarzania minus 35 lub minus 37 stopni Celsjusza.

8. Wycieraczki i płyn do spryskiwaczy. Należy wymienić wycieraczki jeżeli guma na piórze jest sparciała, rozcięta lub naderwana. Wymienić pióra trzeba, gdy piszczą , źle odprowadzają wodę lub śnieg z szyby i zostawiają smugi.

9. Zawieszenie samochodu i układ kierowniczy należy sprawdzić czy nie ma luzów, które pogarszają sterowność. Zużyte amortyzatory wydłużają drogę hamowania, co jest bardzo niebezpieczne zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.

W czasie jazdy na zakrętach łatwiej wpaść w poślizg. Niesprawne amortyzatory powodują szybsze zużycie opon. A złe ustawienie zbieżności kół pogarsza również stabilność pojazdu podczas jazdy.

10. Hamulce - grubość klocków i stan tarczy hamulcowych należy skontrolować przed zimą. Dobrze też jest sprawdzić przewody hamulcowe elastyczne i metalowe. Te pierwsze, czy są całe i nie przerywają się, metalowe czy nie korodują. Należy też sprawdzić jak działa hamulec ręczny.

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna


2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5