Kasjer zażądał ode mnie dowodu osobistego. Miał prawo?

2018-03-24 16:00:00(ost. akt: 2018-03-24 11:24:01)
Mieszkanka Nidzicy chciała opłacić rachunek za mieszkanie. Poszła do jednego z nidzickich banków. — Gdy podeszłam do okienka, kasjer zażądał ode mnie okazania dowodu osobistego. Zrezygnowałam z wpłaty — mówi nidziczanka.
Z taką sytuacją spotkała się po raz pierwszy. — Nie zdarzyło mi się, żeby ktoś żądał dowodu osobistego przy dokonywania wpłaty w banku. Tym razem kasjer poprosił mnie o dokument tożsamości. Spytałam po co mu mój dowód. Odpowiedział, że spisze mój pesel i numer dowodu — opowiada wzburzona Czytelniczka.

Kasjer wyjaśnił klientce, że ma prawo tak postąpić, bo minister finansów wydał rozporządzenie w tej sprawie. Mieszkanka Nidzicy dodaje, że od razu pomyślała, że dane z jej dowodu mogą posłużyć komuś do wzięcia na jej konto jakiegoś kredytu lub zaciągnąć inne zobowiązania finansowe.

— Zabrałam wypełniony przelew i poszłam zapłacić na pocztę. Tam nikt nie chciał ode mnie dowodu osobistego, a pani w okienku była zdziwiona takim postępowaniem kasjera bankowego — mówi kobieta.

O wyjaśnienie poprosiliśmy kierownictwo banku. Z wyjaśnienia wynika, że pracownicy banku mają prawo prosić o okazanie dowodu osobistego w przypadku dokonywania transferów środków pieniężnych, w tym wpłat gotówkowych do innych banków, oraz wpłat czynszu i wszelkich pozostałych płatności, bez względu na kwotę transakcji, jak również wpłat na rachunki prowadzone w macierzystym banku, jeśli wpłacający jest inną osobą niż właściciel lub współwłaściciel tegoż rachunku. Jest to zgodne z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej.

— Banki na podstawie prawa bankowego, mogą przetwarzać dla celów prowadzonej działalności bankowej informacje zawarte w dokumentach tożsamości osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że banki wykonując na rzecz klientów czynności bankowe, są zobowiązane i jednocześnie uprawnione do weryfikowania ich tożsamości, w tym także do kopiowania lub skanowania dokumentów tożsamości.

W związku z powyższymi przepisami pracownik naszego banku zachował się prawidłowo i zgodnie z prawem. Wszystkich pracowników banku obowiązuje tajemnica bankowa, a dokumenty klientów są szczególnie chronione. Bank przywiązuje bardzo dużą wagę do ochrony danych osobowych swoich klientów — informuje kierownictwo banku.
roz


Transfer środków pieniężnych to dowolna transakcja przynajmniej częściowo realizowana drogą elektroniczną w imieniu płatnika za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych w celu udostępnienia środków pieniężnych odbiorcy za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych, bez względu na to czy płatnik i odbiorca jest tą samą osobą, i niezależnie od tego, czy dostawca usług płatniczych płatnika jest tożsamy z dostawcą usług płatniczych odbiorcy, w tym: polecenie przelewu, polecenie zapłaty, krajowa lub transgraniczna usługa przekazu pieniężnego.


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Komentarze (45) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. piep. bankierów #2469939 | 138.68.*.* 24 mar 2018 16:10

    można iść na pocztę. tam nikt nie każe okazywać dowodu. banki chcą nam odebrać resztę anonimowości.

    Ocena komentarza: warty uwagi (28) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. stara baba #2469947 | 88.156.*.* 24 mar 2018 16:37

      Co obchodzi bank za kogo i dla kogo chcę dokonać wpłaty? Mam pieniądze i płacę czynsz za sąsiadkę nawet. Coś tu chyba w odpowiedzi banku widzę przegięcie. niech oni dobrze pilnują sami siebie. Mało to naciągaczy,oszustów i złodziei w bankach pracuje?

      Ocena komentarza: warty uwagi (27) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

      1. KRRM? #2470007 | 91.22.*.* 24 mar 2018 18:51

        Pieprzenie kotka za pomocą młotka . Omijać ten bank na kilometr. Zrobić opłatę tylko przy okazaniu dowodu , a potem zasypią cię ofertami , reklamami itd. To i tak dobrze jak nie przyjdą raty za nie twój kredyt. Ostatnia sprawa dla reportera pani Jaworowicz dwie kasjerki i główna księgowa banku pobrały kredyty na biednych ludzi którzy muszą je teraz spłacić a one szmaty żyją ponad stan?

        Ocena komentarza: warty uwagi (23) odpowiedz na ten komentarz

      2. okok #2469989 | 109.241.*.* 24 mar 2018 18:08

        Tajemnica bankowa? Śmiechu warte. A czy w tym kraju w ogóle jest coś takiego jak tajemnica? Widzimy to gołym okiem.

        Ocena komentarza: warty uwagi (22) odpowiedz na ten komentarz

      3. otto #2469965 | 81.190.*.* 24 mar 2018 17:34

        Faktem jest że własnych danych nikt uchronić nie jest w stanie, ostatnio głośno było o urzędniczce Urzędy Skarbowego która wyłudzała kredyty na dane osób do jakich miała dostęp . Problemem są banki i instytucje które na takie dane nie widząc człeka na oczy , nie weryfikując tych danych nie widząc na oczy żadnego dokumentu ochoczo rozdają kasę którą potem ściągają do postronnych osób niczego nie świadomych , i to potem zwykły człowiek musi dowodzić że nie jest wielbłądem i niczego nigdzie nie brał . Wystarczy odwrócić odpowiedzialność niech ten co kasę dał dowodzi że wypłacił tej a nie innej osobie , niech dowodzi jak ją niby zweryfikował , przerzucić ciężar dowodowy na banki i instytucje które kasę rozdają a nie powołują się na zestaw jakichś danych jakie posiadają do jakich dostęp jest praktycznie powszechny dane te znajdują się w bankach , urzędach i od razu będą lepiej weryfikować komu dają kasę jak cały ciężar dowodowy będzie spoczywać na nich samych jeśli klient podważy że brał jakikolwiek kredyt. Tam niech dochowają staranności to wyłudzenia na kasę na podstawie samych danych się skończą

        Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        Pokaż wszystkie komentarze (45)
        2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5