100. rocznica odzyskania Niepodległości w ogrodzie dydaktycznym Dwójki

2018-10-09 09:55:00(ost. akt: 2018-10-09 09:56:11)

Autor zdjęcia: szkoła

Od wielu lat nasza placówka bardzo aktywnie realizuje treści edukacji mając na celu kształtowanie wśród dzieci i ich rodziców właściwych postaw wobec środowiska i postaw patriotycznych.
Wczesną wiosną założyliśmy ogródek warzywny oraz rabatki kwiatowe. Z pomocą rodziców uczniów wykonaliśmy obudowę ogródka. Kupiliśmy nasiona różnych warzyw, narzędzia ogrodnicze i konewki.

Dzieci prowadziły samodzielną uprawę znanych warzyw. Pielęgnacja i hodowla warzyw uczy je odpowiedzialności, jest niczym nie zastąpioną ciekawą lekcją przyrody.

Dzieci poznają przyrodę za pomocą zmysłów: dotyku, węchu wzroku i smaku. Uczniowie czekali na pierwsze zbiory i pomimo, że nie było ich dużo, ale pomysł z założeniem ogródka był bardzo trafiony.

Dzieci znają nazwy warzyw i ziół, wiedzą, jak one rosną, jakich potrzebują warunków i co trzeba zrobić, by zbierać obfite plony. W trakcie trwania projektu ogrodu uczniowie prowadzili obserwacje rosnących tam drzew, krzewów i roślin zielnych. Wszystkie zostały rozpoznane i podpisane na zakupionych do tego celu tabliczkach.

Dzięki zaangażowaniu rodziców w marcu powstała przy naszej szkole altana, którą nazwaliśmy „Zieloną budką”. W czasie ciepłych dni prowadzone są tam ciekawe zajęcia i obserwacje otaczającej przyrody.

Postanowiliśmy w tym roku zbudować przy niej pergolę z roślinami pnącymi, która będzie doskonałym domem dla ptaków i owadów, a nasze zielone lekcje odbywać się będą w zacisznym miejscu.

Następnym krokiem podczas realizacji zadania było stworzenie w ogrodzie gry dydaktycznej, dzięki której odkrywanie wiedzy stanie się dla uczniów łatwiejsze w wyniku przeprowadzonego działania.

Do tego celu wykorzystaliśmy drewniane krążki, które zostały wkopane. Wykonali i ustawili w ogrodzie karmnik dla ptaków. W pobliżu gry znajduje się ścieżka zmysłów. Jest to fragment terenu podzielony na odcinki. każdy z nich wyłożony innym materiałem.

Po ścieżce dzieci będą mogły chodzić bez obuwia, a wtedy stopy przyzwyczajone do twardej powierzchni butów będą uczyły się rozpoznawać inne powierzchnie (wypełnione tworzywem przyrodniczym) m.in.: piasek, kamienie, kora, itp.

Ostatnim etapem realizacji zadania było posumowanie działań i uroczyste otwarcie ogrodu przez wicedyrektora szkoły pana Marka Nachtygala w obecności społeczności uczniowskiej.

Podczas otwarcia powiesiliśmy tablicę upamiętniającą narodowe obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz posadziliśmy drzewko dębu. Po tym wydarzeniu wspólnie odśpiewaliśmy hymn narodowy.

Cele realizowanego zadania zostały w pełni osiągnięte. Nasze szkolne otoczenie wygląda estetyczniej. Z rozmów z uczniami i z obserwacji ich zachowania wynika, że doskonale czują się w naszym ogrodzie.

Mają świadomość odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego. Ogród szkolny staje się coraz bogatszą bazą do prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, umożliwia prowadzenie interesujących obserwacji i badań przyrodniczych. Z pewnością wpłynie na wzrost świadomości ekologicznej i ogromnego znaczenia natury w życiu każdego młodego człowieka.

Dorota Kosińska


Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna



Ten tekst napisał dziennikarz obywatelski. Więcej tekstów tego autora przeczytacie państwo na jego profilu: Piotr2014

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5