Nowe stawki za wywóz śmieci

2019-11-30 16:00:00(ost. akt: 2019-11-28 12:21:28)

Autor zdjęcia: Zuzanna Leszczyńska

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, wszyscy mieszkańcy mają obowiązek segregacji śmieci. Od 1 stycznia obowiązywać będą nowe stawki za wywóz nieczystości: 18 zł za osobę. Ci, którzy segregować odpadów nie będą, zapłacą trzykrotność tej kwoty.
Ekologiczny Związek Gmin "Działdowszczyzna" rozstrzygnął przetargi na wywóz nieczystości oraz podpisał umowy z wykonawcami. Od 1 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2022 roku odpady z terenu miasta Działdowo odbierać będzie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z. o.o. i Koma Działdowo, z terenu gmin: Lidzbark, Płośnica, Działdowo, Grodziczno, Rybno - Lubawska Spółka Komunalna, miasto Lubawa, Iłowo, Kozłowo - Spółka Eko Trans, Janowo, Janowiec Kościelny - Koma. Przetarg na wywóz odpadów z terenu gminy Nidzicy nie został jeszcze rozstrzygnięty.

Jak poinformował Kazimierz Kordecki- przewodniczący EZG ,,Działdowszczyzna" cena za transport odpadów w stosunku do zakładanych stawek wzrosła o 2 470 394 zł. — W wyniku postępowania przetargowego z przewoźnikiem rozliczamy się za każdą tonę dostarczonych odpadów. Średnia stawka za 1 tonę wynosi 322,45 zł — mówi Kazimierz Kordecki.

Na stawkę, którą płacą mieszkańcy składają się: transport, koszt przetworzenia odpadów na sortowni, kompostowni, składowisku, koszt utrzymania systemu (koszt pracowników referatu ds. gospodarki komunalnej koszty upomnień, korespondencji, wydawania decyzji, edukacji, utrzymania 5 punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (Nidzica, Działdowo, Zakrzewo, Ciechanówek, Lubawa), koszty utrzymania kas w gminach i przedsiębiorstwach, w których mieszkańcy uiszczają opłaty). — Wspomniane trzy elementy tworzą cenę, którą płacą mieszkańcy. Od 1 stycznia będzie wynosiła ona 18 zł dla odpadów segregowanych. Jeżeli wykryjemy, że ktoś odpadów nie segreguje, będzie płacił trzykrotność tej stawki — mówi Kazimierz Kordecki.

Prognozowany koszt utrzymania systemu wynosie 20 793 282 zł, w tym: koszty zagospodarowania odpadów: 9 241 360 zł, koszt zbiórki: 10 194 822 zł, koszt obsługi systemu: 1 357 100 zł. — Dochody związku, przy stawce 18 zł, wyniosą 20 359 904 zł, daje to wynik ujemny: — 433 378,00 zł. Chcemy go wyeliminować poprzez intensyfikację systemu windykacji zaległości mieszkaļców, które obecnie wynoszą ponad 2 mln zł. Zarząd związku powołał już zespół ds. kontroli, który obecnie kontroluje wszystkie nieruchomości niezamieszkałe weryfikując złożone deklaracje w stosunku do ilości przekazanych odpadów — zaznacza Kazimierz Kordecki.

Kontrole będą prowadzone we wszystkich gminach. Dotychczas przeprowadzono je na terenach gmin Iłowo, Rybno, Działdowo, Kozłowo.
Zgodnie ze znowelizowaną ustawą, wszyscy mają obowiązek segregacji odpadów. — W składanych deklaracjach nie będzie pozycji "odpady niesegregowane". Jeżeli stwierdzimy, że odpady nie zostały posegregowane, odbierzemy je, ale stawka wzrośnie trzykrotnie — zaznacza Kazimierz Kordecki. Stawka może zostać zmniejszona, jeżeli mieszkańcy domków jednorodzinnych będą posiadali kompostownik i prowadzili proces kompostowania odpadów biodegradowalnych we własnym zakresie. — W takiej sytuacji zmniejszamy opłatę o 5%. Kompostowniki będą podlegały jednak kontroli — podkreśla przewodniczący EZG ,,Działdowszczyzna".

W zabudowie wielorodzinnej wprowadzona zostanie odpowiedzialność zbiorowa. Jeżeli sąsiedzi nie będą segregować śmieci - więcej zapłacą pozostali mieszkańcy danego bloku, do którego przynależna jest konkretna wiata śmietnikowa. — Zarządca składa deklarację dotyczącą danego bloku i przypisanej do niego altany. Konsekwencje za niesegregowanie śmieci poniesie jednak cały blok, a nie cała wspólnota bądź spółdzielnia — zaznacza przewodniczący związku.

Oznacza to, że w przypadku wykrycia nieprawidłowego stosunku ilości odpadów segregowanych do niesegregowanych, opłata za wywóz nieczystości wzrośnie tylko dla danego bloku, w którym zjawisko to zostało zaobserwowane, a nie dla wszystkich budynków zarządzanych przez daną spółdzielnię czy wspólnotę. Kontrole będą przeprowadzane w obecności zarządcy budynku.


zl



Komentarze (26) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Kuba do Burmistrza #2827448 | 83.9.*.* 30 lis 2019 18:34

    Właśnie, ci co dostają 500 plus może im na te wszystkie podwyżki wystarczy, choć w to wątpie (chyba, że mają 2-dzieci) to dopiero początek, od nowego Roku wzrasta cena energi oraz najniższa krajowa wzrasta do 2600 plus dodatek stażowy czyli firmy też będą musiały podnięść ceny swoich wytwarzanych produktów. Tylko Pan Burmistrz o tym wszystkim zapomina. Na ostatniej sesji stwierdził Pan, że rok 2020 to rok podwyżek (komentując do radnych podniesienie opłat za wywóz smieci) ale zapomina pan o swoich pracownikach płacąc im głodowe pensje, Pańscy pracownicy nie mnieli konkretnych podwyżek od bardzo długo, zarabiają 2000-2200, (nie licząc tych śmiesznych waloryzacji po 10-20zł), za chwile sprzątacza bedzie zarabiała tyle co księgowa, referent, a od 2021 jak najniższa krajowa wzrośnie do 3000 zł. to zrównają się z kierownikami, którzy i tak od Pana się zwalniają. Kiedyś praca w samorządzie była wyróżnieniem , a dziś ludzie tam pracujący zadają sobie pytanie; po co kończyliśmy studia jak zarabiamy głodowe pensje. Podaje to pod Pańską rozwagę i pochylenie się nad tym problemem, może nalezało by podnieść tak jak wszyscy to robią podatki i docenić swoich pracowników.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. Eko #2827707 | 188.147.*.* 1 gru 2019 12:40

      Ave burmistrz!!!! Podwyżki podatku od nieruchomości i teraz za odbior smieci a chyba jest w Dzialdowszczyznie???????????? Ekonom???????? WlodarZ????

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. SMIECI Smieci #2827716 | 178.235.*.* 1 gru 2019 13:09

        punktach śmieci jest istny bardzo bardzo brudne śmierdzące pojemniki miały być myte gdzie jest sanepid , dostęp do zadaszonych pojemników ma każdy zwykły klucz powoduje że śmieci przyworza samochodami ludki z prywatnych domków domków letniskowych ze sklepików knajpek walone opakowania przez sklepikarzy dlaczego i jaki ma być nadzór nad selekcją nad porzadkiem wielu za śmieci nie płaci pytanie dlaczego bo jest zle zorganizowane odpowiednie służby powinny dotrzeć do każdego mieszkanca domu prywatnego do sklepikarza do mieszkanca w bloku kolejna rzecz zmienić zamki dostęp do zbiorowiska pojemników powinny miec tylko ustalone osoby za śmieci musza płacić wszysce mieszkańcy spłdzielni wspólnot , domków prywatnych sklepikarze gastronomi itd i przesada ze wzrostem opłat jak taka dziadowszczyzna chce się dorabuiac niech się dorabia ile zarabia prezes i pozostali co ma znaczyć podwyzka 30 % trzeba się tym zając w tej spółce jest Jabłonka i Kosmala wywalić tych Panów delegować innych takich którzy będą trzymać rękę na pulsie tylko nie SZpejne bo on tylko pod publiczne dużo mówi i nic nie robi ,

        Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. Dupa #2827719 | 149.156.*.* 1 gru 2019 13:25

          Podwyżka śmieci i wszystkie podwyżki to ministerialny problem a nie gmin. Więc głosujcie na PiS. Na 500+ Daniny socjalne ktoś musi zapracować i się zrzucić.

          Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

          1. PO #2827776 | 37.47.*.* 1 gru 2019 16:11

            A to tylko w Nidzicy wzrosną opłaty za śmieci czy w całym kraju ?

            Ocena komentarza: warty uwagi (3) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

            Pokaż wszystkie komentarze (26)
            2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5