Prezenty dla dzieci rodzice kupują w sieci

2020-01-17 12:18:32(ost. akt: 2020-01-21 10:16:16)
Zdecydowana większość, bo 84 proc. Polaków kupuje świąteczne prezenty dla bliskich. Wiele z nich to podarunki przeznaczone dla najmłodszych. Są domy, w których zwyczajowo obdarowuje się tylko dzieci. Ile wydajemy na takie prezenty? Gdzie i co najczęściej kupujemy?
Na prezenty wydamy nawet 2000 zł

Około 20 proc. Polaków, zgodnie z wynikami badania Gumtree.pl, na prezenty z okazji Świąt Bożego Narodzenia wyda od 401 do 500 zł bez względu na wysokość uzyskiwanych dochodów. Niemal 13 proc. deklaruje, że na prezenty przeznaczy od 1000 do 1999 zł. Na pojedynczy podarunek wydajemy od 50 do 100 zł (38 proc. badanych) lub od 100 do 250 zł (37 proc. badanych).
Najwyższą kwotę na prezent jesteśmy w stanie wydać dla męża lub żony, partnera i partnerki (38 proc. wskazań) oraz dla dzieci (37 proc. wskazań). Mniej przeznaczamy na upominki dla rodziców, rodzeństwa, przyjaciół oraz dziadków.

Gdzie kupujemy prezenty?

Zaprezentowane powyżej badanie nie pozostawia wątpliwości co do tego, że prezenty pod choinkę kupujemy najczęściej przez internet. Kolejne badanie, przeprowadzone przez SW Research w 2019 roku, pokazało, że niemal połowa rodziców dokonuje zakupu prezentów dla swoich pociech w sklepach internetowych (35 proc. wskazań) i w serwisach aukcyjnych (14 proc. wskazań). Dla porównania - galerie handlowe wybiera w tym celu tylko 30 proc. respondentów. Na zakupy poza galeriami, ale stacjonarnie, w supermarketach i dyskontach w tym samym celu decyduje się w sumie prawie co czwarty rodzic biorący udział w badaniu.

Z roku na rok rośnie zainteresowanie zakupami online prezentów, nie tylko dla najmłodszych, ale i dla innych członków rodziny i przyjaciół. W internecie łatwiej można znaleźć pożądaną rzecz i porównywać parametry różnych przedmiotów, głównie elektronicznych oraz w stosunkowo prosty sposób wyszukać najtańsza ofertę. Szybki internet, z którego korzysta coraz więcej Polaków, m.in. internet światłowodowy w UPC, z pewnością wpływa korzystnie na rynek e-commerce w Polsce.

Ile wydamy na prezenty?

Budżet przeznaczony w 2019 roku na upominki dla jednego dziecka miał wynieść najczęściej od 100 do 250 zł. Taką deklarację składa 22 proc. ankietowanych. Niemal co piąty rodzic planuje wydać na prezenty dla swojej pociechy kwotę od 250 do 500 zł, 3 proc. przeznaczy na jedno dziecko mniej niż 50 zł a jedynie 2 proc. respondentów takich zakupów nie planuje.

Od lat problemem, z jakim mierzy się wielu rodziców, jest to, jaki prezent spodoba się ich dziecku. Pewną wskazówką są pisane przez najmłodszych listy do św. Mikołaja. Mimo to, jak pokazało badanie SW Research, 40 proc. rodziców przy wyborze prezentów dla dzieci w pierwszej kolejności kieruje się ich użytecznością, a niemal co trzeci ankietowany jest skoncentrowany na tym, aby upominek był spełnieniem marzeń ich pociechy. Na cenę zwraca uwagę około 13 proc. respondentów, a na markę jedynie 9 proc. Wydaje się, że panujące trendy nie są dla polskich rodziców istotnym kryterium wyboru świątecznych prezentów – bierze je pod uwagę jedynie 4 proc. osób, które wzięły udział w badaniu.

Co dzieci znajdą pod choinką w 2019 roku? Rodzice najczęściej w tym roku deklarowali kupno:

l zabawek edukacyjnych – 42 proc. badanych,
l klocków, układanek, gier planszowych, puzzli oraz słodyczy i owoców - 31 proc. badanych,
l książek lub kolorowanek – 25 proc. badanych,
l ubrań i akcesoriów dziecięcych, lalek, pluszaków, sprzętu elektronicznego oraz pojazdów samochodowych i kolejek – 20 proc. badanych.

Około 13 proc. respondentów w ramach gwiazdkowego prezentu planuje wręczyć dzieciom po prostu pieniądze.

Artykuł powstał przy współpracy z www.upc.pl

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5