Sobota, 8 sierpnia 2020. Imieniny Izy, Rajmunda, Seweryna

Mijanki pozwolą na kursowanie większej liczby pociągów

2020-07-27 08:57:18 (ost. akt: 2020-07-27 09:03:43)
Mijanka Waplewo

Mijanka Waplewo

Autor zdjęcia: Łukasz Brylowski

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ciągu ostatnich dwóch lat wybudowały i udostępniły na sieci kolejowej 12 mijanek. Takie rozwiązania pozwalają poprawę przepustowości kolejowych tras – czyli możliwość tworzenia atrakcyjniejszych ofert dla podróżnych.

– By zwiększyć możliwości kolei dla podróżnych oraz dla przewozu towarów uruchamiamy mijanki. Na jednotorowych trasach takie rozwiązania pozwalają realizować potrzeby podróżnych oraz przewoźników towarowych. Inwestycje zwiększają również dostępność kolei, gdyż przebudowywane i budowane perony są znacznie lepiej dostosowane do współczesnych potrzeb wszystkich pasażerów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Mijanki to ważne elementy infrastruktury na jednotorowych trasach. Dzięki budowie dodatkowego toru – najczęściej na przystanku kolejowym – jest możliwość wymijania lub wyprzedzania się pociągów, a to pozwala na kursowanie większej liczby składów. Takie rozwiązanie to dla pasażerów dogodniejszy rozkład, bardziej atrakcyjna oferta podróży. Przy łączeniu ruchu pasażerskiego i towarowego, to także sprawniejszy przewóz towarów i większa efektywność w przewozie ładunków po torach.

Na wakacje lepsze możliwości podróży są na trasie Olsztyn – Szczytno – Ełk po budowie mijanki w Drygałach i Spychowie. Jest też większa przepustowość na coraz popularniejszej trasie Olsztyn – Działdowo po budowie mijanki w Waplewie. Mijanka w Majdanie Królewskim na trasie Rzeszów – Ocice pozwala lepiej dostosować rozkład jazdy do potrzeb pasażerów podróżujących koleją w stronę Ocic, Kolbuszowej czy Rzeszowa. Płynne dostawy ładunków do elektrowni Kozienice od grudnia 2019 r. zapewnia mijanka Janików na linii Bąkowiec – Świerże Górne. W województwie dolnośląskim od jesieni jest dodatkowa możliwość mijania się pociągów w Koźlicach na linii Legnica – Rudna Gwizdanów. Na Dolnym Śląsku zbudowano również mijankę w Przybyłowicach na linii Legnica – Jawor.

Do końca 2020 roku PLK planują udostępnić kolejne mijanki. Łódź Marysin już służy sprawnym przewozom towarowym, a dodatkowo od 31 sierpnia zwiększy także możliwości komunikacji pasażerskiej w aglomeracji łódzkiej na linii Łódź Widzew – Zgierz. W województwie warmińsko-mazurskim mijanka w obrębie przystanku Olsztyn Likusy umożliwi przejazd większej liczbie pociągów na odcinku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo, a mijanka Kozłowo da podobny efekt na linii Działdowo – Olsztyn. W aglomeracji wrocławskiej przepustowość wzrośnie za sprawą mijanki w Dobrzykowicach Wrocławskich na trasie Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice.

Dodatkowe miejsca mijania i wyprzedzania się pociągów są efektem inwestycji PLK. Prace są wykonywane zarówno ze środków budżetowych jak i współfinansowane ze środków unijnych, m.in. programów POPW, POIiŚ oraz RPO.


PLK







Polub nas na Facebooku:

Zobacz także

Komentarze (14) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Mirco #2953245 27 lip 2020 21:35

    Sami się ośmieszają tymi remontami linii po łepkach.Najpierw polikwidowali mijanki w ramach vięcia kosztów, a teraz odbudowują za dużo większä kasę. A może o to biega, aby ktoś przytulił conieco dodatkowego grosza. A tak na poważnie , kto przepùścił taki bubel z jedną mijanką na trasieod Ełku do Szczytna. . Mam znajomych wśród zwykłych kolejarzy. I jak mówią to bezwzględna odległość między mijankami na jednotorze, to 12-15km.A optymalna odległość to 6-8 km. Takich bubli jest wiecej w całym kraju. A teraz dochodzi jeszcze długość mijanek. Teraz są preferowane, aby mogły się mieś cić słmkłady o długości maxymalnej w Europie o 750m. .Dawniej liczono ilość osi plus lok. Na głownychmagistralach było chyba max 160 osi, ale przeważnie stosowano 120..Liczył się jeszcze nacisk na oś.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Kris #2953228 | 5.184.*.* 27 lip 2020 20:28

      Kolej to była kiedyś teraz jest niezliczoną ilość spółek,spółeczek z zarządami,prezesami

      ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. Wino #2953189 | 5.173.*.* 27 lip 2020 18:18

      Ale mijanka zawsze była w Waplewie.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Mazur #2953102 | 31.0.*.* 27 lip 2020 14:28

        Zlikwidowano natomiast mijanke w Rucianem. Czyli aktualnie mijanek jest mniej niż było kiedyś. Poza tym jest problem na przejeździe w Rucianem bo też nie ma rogatek a ruch na tej drodze jest duży. Tylko patrzeć jak ktoś zginie bo widoczność tam jest słaba a poza tym pociągi muszą mocno zwalniać. Kiedyś tam też byly rogatki. Mam nadzieję że będą dobudowane bo są absolutnie potrzebne zarówno dla bezpieczeństwa ale też dla płynności ruchu kolejowego.

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      2. zajady mi popękały ze śmiechu :) #2953014 | 37.8.*.* 27 lip 2020 09:50

        a po co te mijanki? Do Ełku jeżdżą 2-3 pociągi na dobę....

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

        Pokaż wszystkie komentarze (14)

        Zagraj w GRY.wm.pl

        • Goodgame Empire
        • Goodgame Big Farm
        • Goodgame Poker
        • Shadow Kings - The Dark Ages