Egzaminy będą łatwiejsze

2020-11-30 11:00:00(ost. akt: 2020-11-30 10:59:14)

Autor zdjęcia: pixabay.com

W 2021 roku uczniów klasy ósmej i maturzystów czekają egzaminy. Minister Przemysław Czarnek zapowiedział, że skorygowane zostaną podstawy programowe i na tej podstawie opracowane wymagania egzaminacyjne.
Podczas konferencji prasowej minister edukacji Przemysław Czarnek podkreślił, że planowane zmiany w egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym podyktowane są tym, że uczniowie podczas nauczania zdalnego nie byli w stanie zdobyć, nie ze swojej winy, tak dużej wiedzy, jaką zdobyliby, gdyby nauka odbywała się w sposób tradycyjny. — Dlatego jeszcze w październiku poprosiliśmy ekspertów o korektę podstaw programowych z przedmiotów egzaminacyjnych. Jest to zmiana jednorazowa planowana jest budowa —podkreślił minister Przemysław Czarnek.

Na tej podstawie Centralna Komisja Egzaminacyjna w grudniu opracuje arkusze egzaminacyjne oraz informatory egzaminacyjne tak, aby i nauczyciele, i uczniowie znali zakres wymagań egzaminacyjnych. Zakres wiedzy potrzebnej do zdania egzaminów będzie zmniejszony o około 20 - 30 procent. W 2021 roku oba egzaminy będą przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach, na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Propozycje już zostały opracowane i do 27 listopada odbędą się konsultacje publiczne, po których zostanie opracowana ostateczna wersja wymagań egzaminacyjnych. Do końca grudnia będą gotowe przepisy, a także aneksy do informatorów, dzięki którym można spokojnie przygotować się do egzaminów.

Wymagania egzaminacyjne to istotne wytyczne dla nauczycieli i uczniów. Dzięki nim wiadomo, jakie wiadomości i umiejętności będą sprawdzane w zadaniach egzaminacyjnych oraz co należy z lat wcześniejszych powtórzyć do egzaminu. Wprowadzone rozwiązania pozwolą również na większy komfort pracy nauczycielom. Ministerstwo zakłada, że arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego zostaną udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około 2 miesiące przed egzaminami w maju 2021 roku.

W przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:
>zmniejszenie zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
>zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
>możliwość odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać);

w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:
> zmniejszenie zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
> zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
> zmniejszenie liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);

w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:
> zmniejszenie zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
> zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
> ograniczenie stosowania zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);

W przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:
> zmniejszenie (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);
W przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
> zniesienia obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.

Na razie nie ma potrzeby, aby rezygnować z części ustnej egzaminu. — Rezygnacja z egzaminu ustnego będzie zależała od rozwoju wydarzeń. Na razie nie rezygnujemy. Będziemy reagować na bieżąco. Jeśli uczniowie wrócą za kilka tygodni do szkół, to nie widzę przeszkód, aby egzamin ustny się odbył. W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych dyrektorzy szkół mogą umożliwić uczniom klas ósmych oraz klas maturalnych konsultacje indywidualne lub w małych grupach — mówił Maciej Kopeć z ministerstwa edukacji.

źródło: gov.pl, roz

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5