Matura 2023 już w maju

2023-04-14 19:00:00(ost. akt: 2023-04-14 19:01:55)
matura

matura

Autor zdjęcia: PAP

Egzaminy będą miały dwie formuły. Dla uczniów, którzy kończyli gimnazjum, będzie to matura w formule 2015, a dla tych, którzy ukończyli ośmioletnią szkołę podstawową i następnie czteroletnie liceum lub pięcioletnie technikum będzie to nowa matura, w formule 2023. W Nidzicy do matury przystąpi 164 uczniów, w tym 72 z "Górki" i 92 z "Dołka".
Jak podaje gov.pl, o zmianach w przeprowadzeniu tegorocznego egzaminu maturalnego poinformowali podczas konferencji prasowej minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Sekretarz Stanu MEiN Dariusz Piontkowski oraz dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.

— Przypomnijmy, że tegoroczni maturzyści to są licealiści, którzy zaczęli swoją przygodę z liceum od pandemii koronawirusa, od nauki zdalnej, a zatem przez te kilkanaście miesięcy ten dostęp do szkoły i nauczycieli był ograniczony. I to też spowodowało pewne decyzje Ministerstwa Edukacji i Nauki w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną dotyczące wymogów na egzaminie maturalnym — mówił szef resortu.

Dodał też, że egzamin ustny jest potrzebny na maturze. Nie odbywał się on przez ostatnie dwa lata tylko z powodów sanitarnych.

— Dziś nie ma żadnych powodów, by w tym roku szkolnym ten egzamin się nie odbył – powiedział minister.

Sekretarz Stanu w MEiN Dariusz Piontkowski wskazał, że w przypadku nowej matury największe zmiany obejmą egzaminy z języka polskiego.

— W przypadku nowej matury w części dotyczącej znajomości historii i literatury, która opiera się w dużej mierze na tzw. pytaniach jawnych zamieszczanych przez CKE, postanowiliśmy zmniejszyć na razie liczbę tych pytań z ponad 220 do maksymalnie 120 – mówił wiceminister.

Na egzaminie ustnym z języka polskiego maturzysta będzie losował zestaw egzaminacyjny składający się z dwóch zadań. Jedno z nich z zakresu lektury obowiązkowej (pytanie z grupy zadań jawnych), drugie – związane z literaturą lub z innymi dziełami sztuki. Zdający ma omówić je na podstawie dołączonego do polecenia tekstu, np. ikonograficznego, literackiego czy językowego (pytanie niejawne).

W wymaganiach z języka polskiego zmniejszona zostanie lista lektur, mniejsza będzie liczba zadań, w porównaniu z poprzednimi decyzjami. Czas wykonania zadań pozostanie taki sam czyli 240 minut. Za rozwiązanie arkusza można będzie otrzymać 60, a nie 70 punków.
Egzamin maturalny rozpocznie się 4 maja o godz. 9:00.

Z języka polskiego na egzaminie pisemnym uczeń otrzyma 2 arkusze. Pierwszy będzie się składał z części: Język polski w użyciu Test historycznoliteracki.

Z opublikowanych na stronie CKE przykładowych arkuszach wynika, że sprawdzał on będzie znajomość utworów z poszczególnych epok oraz czytania tekstu ze zrozumieniem, rozpoznawania motywów biblijnych czy mitologicznych.

Uczeń będzie musiał także wykazać się umiejętnością analizy tekstów zarówno prozatorskich jak i lirycznych oraz dramatycznych.

Drugi arkusz to wypracowanie. Rozprawka będzie musiała zawierać co najmniej 300 słów (było - 250), nie będzie też do tematu podanego fragmentu tekstu.

W swojej pracy piszący będzie musiał się odwołać do wybranej lektury obowiązkowej, która będzie podana w arkuszu egzaminacyjnym.

W wypracowaniu uczeń będzie musiał się także odwołać do wybranego innego utworu literackiego oraz wybranych kontekstów. Zdający będzie miał do wyboru dwa tematy.

Na stronie CKE można znaleźć przykładowe arkusze, które na pewno ułatwią przygotowanie się do części pisemnej egzaminu.

Przykładowe zadania

TEST JĘZYK POLSKI W UŻYCIU
Walter Isaacson - Leonardo da Vinci oraz drugi tekst: Hugo Steinhaus - Drogi matematyki stosowanej
Przeczytaj uważnie teksty, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nimi. Odpowiadaj tylko na podstawie tekstów i tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej. Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile Cię poproszono.

Przykładowe pytania do tekstu:
1. Które stwierdzenie można uznać za główne założenie autora tekstu o Leonardzie da Vinci? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Łączenie wiedzy teoretycznej z doświadczalną jest korzystne dla nauki.
B. Dla rozwoju nauki nie jest istotny brak możliwości zapisu wyników eksperymentów w sformalizowany, naukowy sposób.
C.Formalne wykształcenie jest wtórne względem wrodzonych zdolności.
D. Najwięksi myśliciele zachodniej cywilizacji zawdzięczają Leonardowi wynalezienie metody naukowej.

2. Rozstrzygnij, czy zmiana podejścia Leonarda da Vinci do wiedzy teoretycznej była rewolucją czy ewolucją w jego myśleniu. Uzasadnij odpowiedź.

3. Na podstawie obu tekstów napisz syntetyzującą notatkę na temat: działania sprzyjające rozwojowi nauki. Twoja wypowiedź powinna liczyć 60–90 wyrazów.

Należy zwrócić uwagę, że uczeń będzie musiał napisać notatkę syntetyzującą, a nie jak było dotychczas - streszczenie.

Część II arkusza: TEST HISTORYCZNOLITERACKI
Zamieszczone będą konkretne utwory z różnych epok literackich. Uczeń będzie musiał udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące przedstawionych tekstów.

W przykładowych arkuszach znalazły się m.in takie utwory lub ich fragmenty, jak: Księga Koheleta, Tren X Jana Kochanowskiego, satyra Wziętość Ignacego Krasickiego, Pieśń V (Pieśń o spustoszeniu Podola Jana Kochanowskiego), Lalka Bolesława Prusa, Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego.

Zadania dotyczą także tekstów ikonograficznych, np. Zapoznaj się z plakatem Andrzeja Pągowskiego do dramatu Sławomira Mrożka Tango i zinterpretuj plakat Andrzeja Pągowskiego w kontekście utworu Sławomira Mrożka. W odpowiedzi uwzględnij dwa elementy graficzne, które wyrażają przesłanie tego dramatu.


źródło: gov.pl, CKE
oprac. roz

fot. PAP/zdjęcie ilustracyjne

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5