Bezpieczne zakupy przedświąteczne

2023-12-07 09:00:00(ost. akt: 2023-12-06 18:49:31)

Autor zdjęcia: Freepik

Pada śnieg, pada śnieg dzwonią dzwonki… w telefonie, to sms przyszedł z banku o kupionym dziś zegarku..
Ta historia może mieć dwa zakończenia i każde zależy tylko od Ciebie!!!

Przedstawiamy poradnik nt. bezpiecznych zakupów przedświątecznych opracowany przez FINCERT.PL - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.

Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:

> weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
> jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);

> uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;

> przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;

> jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;

> jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;

> wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;

> nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
> przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku - z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
> nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
> nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS’ach.

Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, rozczarowanie dla Twoich bliskich oraz straty finansowe.


Jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank, zgłoś reklamację w banku, złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze.

Jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
Komenda Główna Policji

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5