Więcej za ubezpieczenie auta płacimy przez wypadki sprzed lat

2017-04-21 07:00:00(ost. akt: 2017-04-21 12:39:09)
Dlaczego stawki obowiązkowego ubezpieczenia samochodów tak mocno wzrosły? — Wszystkiemu winne są odszkodowania, które ubezpieczyciele muszą wypłacać za wypadki komunikacyjne. Większość miała miejsce kilkanaście lat temu — wyjaśnia Ryszard Falkowski, agent ubezpieczeniowy.
Ponad jedna trzecia odszkodowań wypłacanych w Polsce dotyczy wypadków komunikacyjnych sprzed kilkunastu lat. Większość tych pieniędzy nie trafia jednak bezpośrednio do rannych ofiar, lecz do bliskich osób, które zginęły w wypadku drogowym.

— Powinniśmy mieć świadomość, że z naszych bieżących składek pokrywane są właśnie wypłaty odszkodowań dla osób, które straciły bliskich w wypadkach komunikacyjnych. Często zdarza się, że występują one o świadczenie dopiero teraz — mówi Ryszard Falkowski.

Ze wstępnych danych przesłanych do bazy polis Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w ubiegłym roku prawie 500 mln zł dotyczyło wypłat odszkodowań za wypadki, które wydarzyły się od 1997 roku do sierpnia 2008 roku i nie były uwzględnione przy ówczesnej kalkulacji składek.

— Rosnące odszkodowania dla rodzin ofiar wypadków to efekt szeregu zmian w przepisach oraz orzecznictwa Sądu Najwyższego w latach 2007-08, m.in.: poszerzających krąg osób uprawnionych do odszkodowań z komunikacyjnych polis OC oraz wydłużających do dwudziestu lat okres objęty odpowiedzialnością ubezpieczycieli. Za tamte wypadki – nawet z końca lat dziewięćdziesiątych minionego wieku – płacą dziś kierowcy w coraz wyższej składce za polisy OC dla swojego auta — wyjaśnia ubezpieczyciel.

Szykowane są kolejne rozszerzenia odpowiedzialności ubezpieczycieli, co najprawdopodobniej będzie skutkowało dalszym wzrostem cen.

UFG wypłaca odszkodowania m.in. osobom poszkodowanym w następujących sytuacjach:

— gdy szkoda została wyrządzona, ale nie ustalono tożsamości posiadacza lub kierującego pojazdem;
— gdy posiadacz pojazdu nie był ubezpieczony obowiązkowym ubezpieczeniem OC;
— gdy posiadacz pojazdu zarejestrowanego za granicą, którym wyrządzono szkodę, nie był ubezpieczony obowiązkowym ubezpieczeniem OC, a pojazd był pozbawiony znaków rejestracyjnych;
— gdy szkody zostały wyrządzone przez posiadacza i nie był on ubezpieczony obowiązkowym ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli państwem członkowskim umiejscowienia ryzyka jest Rzeczpospolita Polska;
— w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń.

Należy jednak pamiętać, że jeśli poszkodowany poniósł szkodę na mieniu (np. uszkodzenie pojazdu) i może otrzymać odszkodowanie z ubezpieczenia dobrowolnego zawartego przez siebie (np. autocasco) fundusz wyrównuje szkodę tylko w części, w której nie może być zaspokojona, wraz z uwzględnieniem utraconych zniżek składki oraz prawa do zniżek składki.

ko

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Ubea.pl #2227400 | 81.190.*.* 21 kwi 2017 16:18

    Wypłaty odszkodowań za wypadki sprzed lat to nie jedyny powód podwyżek OC. Wprowadzenie podatku bankowego, wojna cenowa między ubezpieczycielami trwająca przez ostatnie lata oraz rosnące zadośćuczynienia za obecne zdarzenia drogowe także wpływają znacząco na ceny OC. Dokładne analizy przyczyn podwyżek oraz prognozy na następne miesiące można znaleźć tutaj https://ubea.pl/Podwyzki-skladek-OC-skon cza-sie-niepredko%2Cartykul%2C1102/

    odpowiedz na ten komentarz

  2. www #2227127 | 83.6.*.* 21 kwi 2017 11:13

    Ten artykuł to stek bzdur. Zainteresowanych odsyłam do fachowej prasy oraz na stronę rzecznika finansowego. Obecnie odbywa się bardzo silna walka ubezpieczycieli o zagwarantowanie sobie wyższych zysków. Przez około 10 lat pomimo, że była inflacja i w Polsce zmieniała się sytuacja na rynku motoryzacyjnym, to składki na OC nie rosły, a niekiedy nawet malały. Jak podaje stare przysłowie "podłość ludzka nie zna granic"

    Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

  3. Doniu #2227060 | 95.128.*.* 21 kwi 2017 09:57

    najlepszym rozwiązaniem jest płacić zaleznie od stylu jazdy, na zachodzie to norma u nas marzenie, yanosik się swojego czasu przymierzał ale chyba nic mu z tych planów nie wyszło

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. Z "Ukosa" #2227036 | 217.99.*.* 21 kwi 2017 09:24

      Art. 76 Konstytucji do U O K i K i KNF -"znowu śpicie " , Amber-Gold przespali , kredyty pseudofrankowe przespali ,SKOKI ,polisolokaty także ,itd. itp. ,czym ta armia , w liczbie 1000 "żołnierzy" się zajmuje , dlaczego nie broni konsumenta przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi , w tej sytuacji to przecież ewidentna zmowa cenowa . A gdzie jest nadzór nad tymi instytucjami , czyli rząd , Pani Premier. A może to sprawka ministerstwa rozwoju , szukanie kasy na inwestycje, wykup banków , mieszkanie 500+, itd.itp. To chyba jednak niedozwolone postanowienia umowne, zmusza się konsumenta do zapłaty składki (OC) , ale to my , druga strona umowy będziemy ustalać jej wysokość , a od czego będzie zależna , w jaki sposób ustalana ..? , a co ci do tego konsumencie . Coś tu b. mocno i niesympatycznie pachnie , jak dobrze się przyjrzeć to pojawia się art. 286 KK , bo czy to nie pachnie oszustwem???!!!!

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) odpowiedz na ten komentarz

    2. Bzdury Pan powiadasz. #2227013 | 95.160.*.* 21 kwi 2017 09:01

      Panie ubezpieczyciel już się Pan wykazał swoją wiedza w Agencji Rynku Rolnego teraz w firmie ubezpieczeniowej.Winą ze płacimy więcej o c jest ze firmy ubezpieczeniowe szybko się bogacą a agenci płacowo mają się dobrze, kolejna sprawa niech płacą więcej ci którzy powodują wypadki , żądać przed ubezpieczeniem samochodu badań technicznych samochodu. Nie ubezpieczać złomu i szrotu sprowadzanego z Niemiec ,i innych krajów. Jak się ma sprawa ze ubezpieczyciel wycenia szkodę na 6 tyś zł jak właściciel ma otrzymać kasę , jak ta sama szkoda ma być usuwana w warsztacie samochodowym kosztuje 12 tyś co jest grane? Niech Pan nie opowiada bzdur że płaci się za ubezpieczenia lat dziewiędziesiątych. W tych latach samochody były ubezpieczane było mniej szrotu było mniej pazernych ubezpieczycieli i składki były niższe.

      Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      Pokaż wszystkie komentarze (10)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5