Więcej za ubezpieczenie auta płacimy przez wypadki sprzed lat

2017-04-21 07:00:00(ost. akt: 2017-04-21 12:39:09)
Dlaczego stawki obowiązkowego ubezpieczenia samochodów tak mocno wzrosły? — Wszystkiemu winne są odszkodowania, które ubezpieczyciele muszą wypłacać za wypadki komunikacyjne. Większość miała miejsce kilkanaście lat temu — wyjaśnia Ryszard Falkowski, agent ubezpieczeniowy.
Ponad jedna trzecia odszkodowań wypłacanych w Polsce dotyczy wypadków komunikacyjnych sprzed kilkunastu lat. Większość tych pieniędzy nie trafia jednak bezpośrednio do rannych ofiar, lecz do bliskich osób, które zginęły w wypadku drogowym.

— Powinniśmy mieć świadomość, że z naszych bieżących składek pokrywane są właśnie wypłaty odszkodowań dla osób, które straciły bliskich w wypadkach komunikacyjnych. Często zdarza się, że występują one o świadczenie dopiero teraz — mówi Ryszard Falkowski.

Ze wstępnych danych przesłanych do bazy polis Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w ubiegłym roku prawie 500 mln zł dotyczyło wypłat odszkodowań za wypadki, które wydarzyły się od 1997 roku do sierpnia 2008 roku i nie były uwzględnione przy ówczesnej kalkulacji składek.

— Rosnące odszkodowania dla rodzin ofiar wypadków to efekt szeregu zmian w przepisach oraz orzecznictwa Sądu Najwyższego w latach 2007-08, m.in.: poszerzających krąg osób uprawnionych do odszkodowań z komunikacyjnych polis OC oraz wydłużających do dwudziestu lat okres objęty odpowiedzialnością ubezpieczycieli. Za tamte wypadki – nawet z końca lat dziewięćdziesiątych minionego wieku – płacą dziś kierowcy w coraz wyższej składce za polisy OC dla swojego auta — wyjaśnia ubezpieczyciel.

Szykowane są kolejne rozszerzenia odpowiedzialności ubezpieczycieli, co najprawdopodobniej będzie skutkowało dalszym wzrostem cen.

UFG wypłaca odszkodowania m.in. osobom poszkodowanym w następujących sytuacjach:

— gdy szkoda została wyrządzona, ale nie ustalono tożsamości posiadacza lub kierującego pojazdem;
— gdy posiadacz pojazdu nie był ubezpieczony obowiązkowym ubezpieczeniem OC;
— gdy posiadacz pojazdu zarejestrowanego za granicą, którym wyrządzono szkodę, nie był ubezpieczony obowiązkowym ubezpieczeniem OC, a pojazd był pozbawiony znaków rejestracyjnych;
— gdy szkody zostały wyrządzone przez posiadacza i nie był on ubezpieczony obowiązkowym ubezpieczeniem OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli państwem członkowskim umiejscowienia ryzyka jest Rzeczpospolita Polska;
— w przypadku ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń.

Należy jednak pamiętać, że jeśli poszkodowany poniósł szkodę na mieniu (np. uszkodzenie pojazdu) i może otrzymać odszkodowanie z ubezpieczenia dobrowolnego zawartego przez siebie (np. autocasco) fundusz wyrównuje szkodę tylko w części, w której nie może być zaspokojona, wraz z uwzględnieniem utraconych zniżek składki oraz prawa do zniżek składki.

ko

Czytaj e-wydanie

Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. Swoją stronę założysz klikając " Tutaj ". Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

Komentarze (10) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Bzdury Pan powiadasz. #2227013 | 95.160.*.* 21 kwi 2017 09:01

    Panie ubezpieczyciel już się Pan wykazał swoją wiedza w Agencji Rynku Rolnego teraz w firmie ubezpieczeniowej.Winą ze płacimy więcej o c jest ze firmy ubezpieczeniowe szybko się bogacą a agenci płacowo mają się dobrze, kolejna sprawa niech płacą więcej ci którzy powodują wypadki , żądać przed ubezpieczeniem samochodu badań technicznych samochodu. Nie ubezpieczać złomu i szrotu sprowadzanego z Niemiec ,i innych krajów. Jak się ma sprawa ze ubezpieczyciel wycenia szkodę na 6 tyś zł jak właściciel ma otrzymać kasę , jak ta sama szkoda ma być usuwana w warsztacie samochodowym kosztuje 12 tyś co jest grane? Niech Pan nie opowiada bzdur że płaci się za ubezpieczenia lat dziewiędziesiątych. W tych latach samochody były ubezpieczane było mniej szrotu było mniej pazernych ubezpieczycieli i składki były niższe.

    Ocena komentarza: warty uwagi (14) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Przekręty wykkręty #2226972 | 213.184.*.* 21 kwi 2017 08:09

      To co teraz co roku będziemy płacić za to że kiedys mieliśmy stłuczk i tak do końca życia.Piękny przekręt ubezpieczycieli Tfu.

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    2. Kiero #2226971 | 37.47.*.* 21 kwi 2017 08:06

      Wszystko fajnie tylko dlaczego osoba która nie spowodowała szkody, a jest długoletnim kierowcą, musi płacić wysokie skladki OC. Niech płacą ci co "tłuką". Przez takich "tłuków" wprowadzane są również takie udogodnienia jak rondo OKS. Zero tolerancji dla drogowych cwaniaków i nieuków.

      Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

    3. ciekawe #2226970 | 89.231.*.* 21 kwi 2017 08:05

      czy autor tekstu rozumie to co napisał...

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) odpowiedz na ten komentarz

    4. www #2227127 | 83.6.*.* 21 kwi 2017 11:13

      Ten artykuł to stek bzdur. Zainteresowanych odsyłam do fachowej prasy oraz na stronę rzecznika finansowego. Obecnie odbywa się bardzo silna walka ubezpieczycieli o zagwarantowanie sobie wyższych zysków. Przez około 10 lat pomimo, że była inflacja i w Polsce zmieniała się sytuacja na rynku motoryzacyjnym, to składki na OC nie rosły, a niekiedy nawet malały. Jak podaje stare przysłowie "podłość ludzka nie zna granic"

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (10)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5